TI 13.11 ERLE C.KENTON: Island of Lost Souls (1932), 70 min.
Tämä
H.G.Wellsin tieteisromaaniin The
Island of Dr Moreau (1896)
perustuva kauhuelokuva on varhainen Hollywood-tuotannon esimerkki, joka
kommentoi 1900-luvun alussa villinä käytyä keskustelua luonnonvalinnasta ja
rodunjalostuksesta. Tohtori Moreau (Charles Laughton) on arkkityyppinen
Lontoosta etelämeren eristyneelle saarelle paennut viktoriaanisen ajan hullun-
nerokas tiedemies, joka pyrkii edistämään evoluutiota luomalla eläimistä
ihmisiä. Moreau on kuin modernin ajan tohtori Frankenstein, tai ihmiskokeita
keskitysleireissä tehneen natsitohtori Joseph Mengelen edeltäjä, joka kertoilee ensin vierailijoille
viileän tieteellisesti työstään ja sen jälkeen haltioituneena lausuu: “Do you
know what it feels to be like God”, samalla paljastaen suuruudenhulluutensa.
Laughtonin
sadistinen ja “itämainen”, mutta samalla pehmeän yläluokkaista englantia puhuva
herrasmiestohtori, luonnosteli Hollywoodia varten nerokkaan ja hullun
rikollisen tyypin, jota on hyvin usein sopinut esittämään englantilainen
näyttelijä, kuten viime aikoina Gary Oldman tai Ian McKellen.
Eurooppalaisittain sofistikoitunut Moreau viittasi myös aikanaan eugeniikan ja
vivisektion parissa puuhaileviin tiedemiehiin, jotka eivät piitanneet
ihmiselämän arvosta, vaan utopioissaan suunnittelivat ihmisrodun jalostamista
tieteen avulla. Tämän 1800-luvun tieteenhistorian suuren teeman epätieteelliset “äpäräversiot” nousivat
esiin sotien välisenä aikana ja olivat osaltaan vaikuttamassa natsien
rotuoppeihin ja myös kaikenlaiseen kirjallisudessa ja populaarikulttuurissa
tapahtuvaan fantasiointiin aiheesta.
Laughton
tuo Moreaun hahmossa esiin ajan yli-ihmiskeskusteluun liittyvän perusongelman:
kenellä on oikeus tehdä itsestään poikkeusyksilö asettuen muun ihmisrodun
yläpuolelle ja millaista tulevaisuutta tällaiset ihmiset haluavat toteuttaa?
Voiko tieteen avulla nopeuttaa evoluutiota vai onko ajatus asettumisesta
luonnon yläpuolelle vaarallinen harha?
The Island of
Dr Moreau tarjoaa
myös mielenkiintoisen viitteen viktoriaanisella ajalla syntyneeseen
antropologiseen tirkistelykulttuuriin. Yksi Moreun kokeiden tuotos, The Panther Woman, esittää
ei-eurooppalaisen naiseuden eksoottisena ja eksentrisenä toiseutena, kuin eräänlaisena
sirkusfriikkinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti