DOUGLAS HICKOX: Theatre of Blood (1973), 104 min.
Jo
alkuteksteistä lähtien Kauhujen teatterin
erikoinen tunnelma välittyy katsojalle. Surumielinen ja haikea luuttumusiikilla
alkava teema laajenee kohtalokkaaksi elokuvamusiikiksi, joka taustoittaa
kohtauksia mykkäelokuvan aikaisista Shakespeare-sovituksista. Kaikissa niissä
tapahtuu ‘bardin’ näytelmissä usein tuttu väkivaltainen tai makaaberi murha. Se
on johdatusta elokuvan tarinaan, jossa katkeroitunut ja kuolleeksi luultu
Shakespeare-näyttelijä Edward Sheridan Lionheart murhaa tyttärensä Edwinan ja
kerjäläisjoukon avulla lontoolaisia teatterikriitikkoja, jotka ovat aikanaan
kieltäytyneet antamasta hänelle merkittävää näyttelijäpalkintoa vedoten
Lionhartin tapaan ylinäytellä. Murhat toteutetaan pääosin Shakespearen vähemmän
tunnettujen näytelmien (esim. Cymbeline,
Troilus & Cressida) kohtauksilla,
jotka muuttuvat aste asteelta yhä makaabereimmiksi.
Pääosassa
eksentrisenä näyttelijänä on Vincent Price (1911-93), jonka rooleissa yleensä
tuli esiin maneerien, liioittelun ja outouden piirteet, tällä kertaa yhdistyneenä
Shakespeare-näyttelemiseen, jossa nämä piirteet ovat perinteisesti yhdistyneet
ja antaneet runsaasti aihetta myös parodioihin. Price ammentaa selvästi
roolissaan 1800-luvun dandyistisen esittämisen “outouksista” ja
“pelotteista”, joita elokuvan modernit kriitikot eivät ymmärrä, mutta jotka
ylilyönneissään ovat tuttuja kauhuelokuvan ja teatraalisten rock-tähtien
parissa kasvaneelle sukupolvelle.
Edward
Lionheart on kuin salaisuuden piinaama herrasmies, joka toteuttaa omaa
traagista kohtaloaan. Edgar Allan Poen henkilöhahmot tarjosivat historiallisiin
ja kauhurooleihin erikoistuneelle Hollywood-näyttelijä Pricelle 1960-luvun nuorison popelokuvissa mahdollisuuden
kehittää “byronistisiin” ja poelaisen
dandyistisiin eleisiin perustuvan tyylin. Siinä oli mukana itseironiaa,
Shakespeare-näyttelijöiden 1800-luvulla omaksumaa teatraalisuutta sekä aavistus
camp-huumoria sekoittuneena Pricen hahmottelemien kärsivien sadistien tai herrasmiesten
uhkaavuuteen, jota hän pehmensi matalan soinnikkaalla äänellään. Peter von
Baghin sanoin nämä Pricen esittämät
“oudot ihmiset olivat aikansa perverssin maailman keskellä pelottavan
normaaleja”. Vertautuvatko
Vincent Pricen roolit baudelairelaisiin (anti)sankareihin vai viittaako niiden
traagisuus ja “elämää suurempi makaaberius” moderneihin sarjamurhaajiin,
kouluampujiin ja itsetuhoisten ihmisten sairaisiin joukkotuhofantasioihin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti