tiistai 4. toukokuuta 2021


Yöportieri ja natsismin äärilleen virittynyt perverssi lumo  

Yöportieri (Il Portiere di notte, Night Porter, Italia 1974) on italialaisen Liliana Cavanin ohjaama elokuva, joka kertoo 15 vuotta toisen maailmansodan jälkeen naispuolisen keskitysleirivangin Lucian (Charlotte Rampling) ja häntä seksiorjanaan pitäneen natsiupseeri Maxin (Dirk Bogarde) kohtaamisesta Wienissä. Max toimii yöportieerina hotellissa, johon Lucia majoittuu kapellimestarina toimivan miehensä kanssa. Pian he ajautuvat takaisin sodanaikaisen sadomasokistisen suhteensa pyörteisiin, joka johtaa pariskunnan traagiseen loppuun.

 

Cavanin elokuvasta on tullut ajan myötä ikoninen esimerkki 1970-luvun eurooppalaisen taide-elokuvan, natsi-chic’in ja –eksploitaation liitosta. Se teki 1950-luvun brittielokuvan matinee-idolina ja lääkäri-elokuvien tavoitelluna poikamiehenä uransa aloittaneesta Dirk Bogardesta natsi-chic’in ’coolin’ ruumiillistuman ja brittiläisen post-punk- ja uuden aallon tähti-idolin, joka inspiroi niin Japan-yhtyeen kappaleen Nightporter(1980, 1982) kuin Adam & the Antsin esikoisalbumin nimen Dirk Wears White Socks(1979). Elokuvan kohtauksista natsiupseerien keskitysleirissä järjestämä baletti-esitys (https://www.youtube.com/watch?v=Fzsu3_RSgjM)virittää homoeroottisuuden, natsismin ja perverssin esteettisen hienostuneisuuden liiton uuteen (camp)ulottuvuuteen. 

 

Yöportieriesittelee myös teeman, jota erilaiset natsismia kuvaavat elokuvat (yhtenä ensimmäisistä Alfred Hitchcockin Notorious – Kohtalon Avain, 1946) olivat kehitelleet sodan jälkeen: maan alle painuneiden natsien ryhmät tuon ideologian eri puolien inhimillisinä ruumiillistajina syyllisyytensä kanssa painiskelevista klovneista sadisteihin. Yöportieriesittelee myös Maxin natsiystävät tällaisena ryhmänä, joka kiristää otettaan hänestä mahdollisten oikeudenkäyntien uhatessa ryhmän varjoelämää.

 

Lisää lukemista 

 

Mailänder, Elissa (2012), ‘Meshes of Power: The Concentration Camp as Pulp or Art House in Liliana Cavani’s The Night Porter. Teoksessa Magilov, D.H. and Vander Lugt K.T. and Bridges, E. (toim.), Nazisploitation! The Nazi Image in Low-Brow Cinema and Culture. London: Continuum, 175–195.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti